حضرت
به فرزندش توصیه می کند که مستند سخنان تو می بایست فرد مورد اعتماد باشد
وگرنه ممکن است زبان به دروغ باز شود:ولا تحدّث الا عن ثقه فتکون کاذباً و
الکذب ذل.از مردم نامطمئن خبری نقل نکن که دروغگو درمی آیی و دروغگویی،
مایه ذلت است.از سیره و
گفتار امیرمؤمنان علی(ع) به خوبی استنباط می شود که حضرت به معاشرت با جمع
و جماعت معتقد بوده و گوشه گیری عزلت کلی از مردم را روا نمی دانستند؛ ولی
برای معاشرت و برخورد با مردم، توصیه ها و اصولی را گوشزد می نمودند. از
مجموع سفارشهایی که آن حضرت به فرزندانشان داشته اند، سه محور کلی به دست
می آید؛ کیفیت معاشرت شایسته با مردم، ارتباطات سازنده با برخی اقشار و
بالاخره راه های کسب محبوبیت اجتماعی که در مقاله حاضر به آنها پرداخته شده
است. گفتنی است این مطلب از فصلنامه فرهنگ کوثر شماره61 انتخاب شده که با
هم آن را از نظر می گذرانیم. الف) کیفیت معاشرت شایسته با مردم امیرمؤمنان
علیه السلام به پیروی از دستور جامع قرآنی و بنا به آیه «محمد رسول الله
والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم»(1) اصولی را در معاشرت و برخورد
مناسب با مردم بیان نموده؛ از جمله:1. خوش اخلاقی با مردمامام علی(ع) می فرماید:حسن الخلق خیر قرین(2)؛ خوش خلقی بهترین همدم (برای انسان) است.حضرت
راه سلامت ماندن در میان مردم را، اخلاق نیکو برشمرده و می فرماید: تسلم
من الناس بحسن الخلق(3)؛ با خوش اخلاقی، خود را از شر مردم نگه دار!2. نیکو سخن گفتن با دیگرانحضرت
به امام حسین(ع) می فرماید:اعلم ای بنی انه من لانت کلمته، وجبت محبته(4)؛
ای فرزندم! بدان هر کس که سخنش نرم باشد، مهر و محبتش به دیگران ضرورت
یابد.حضرت در فراز دیگری در کیفیت سخن گفتن با مردم چنین آورده است:و
لا تقل ما لا تعلم بل لا تقل کلما تعلم و لاتقل ما لا تحب ان یقال لک(5)؛
آنچه نمی دانی نگو! بلکه هر آنچه می دانی، اظهار مکن! نیز حرفی را که نمی
خواهی به تو بگویند، مگو!3. خیرخواهی برای دیگرانحضرت
علی(ع) به امام حسن می فرماید: وامحض اخاک النصیحه حسنه کانت او قبیحه و
ساعده علی کل حال(6)؛ خالصانه برای برادرت خیرخواهی کن، بپسندد یا نپسندد، و
در هر حال با او مساعدت کن!4. رعایت ادبامام علی(ع) به امام حسین(ع) می فرماید:الادب خیر میراث(7)؛ ادب، بهترین ارث از گذشتگان است.در جای دیگر می فرماید:دل و جان خود را با ادب، روشن و فروزان کن!(8)از اینجا معلوم می شود که رعایت «آداب اجتماعی» اثر زیادی بر روح و روان آدمی دارد.5. عزت نفسخداوند، عزت را مخصوص خود، پیامبر و مؤمنان قرار داده است: «ولله العزه و لرسوله و للمؤمنین»(9).امیرمؤمنان(ع)
راه رسیدن به عزت را، بی نیازی از مردم بیان کرده و به امام حسین می
فرماید:ای بنی! عزالمؤمن غناه عن الناس؛(10) فرزندم! عزت مؤمن به بی نیازی
از مردم است.6. عفو و گذشتیکی
از اصول «تربیت اجتماعی»، گذشت از خطاهای دیگران است؛ زیرا هر انسانی (غیر
از معصومان علیهم السلام) در زندگی مرتکب خطاهایی می شود و چه بسا پس از
فهمیدن خطای خود، از آن پشیمان شده و قصد تکرار آن را نداشته باشد.حضرت
به امام حسن(ع) می فرماید: و اقبل عذر من اعتذر الیک و خذالعفو من
الناس؛(11) هرکس پوزش طلبد، عذرش را بپذیر و گذشت از مردم را، پیشه خود
ساز.و در جای دیگر می فرماید: «همانا عدالت همراه با عفو برای خردمند، از کتک زدن سخت تر است.»(12)7. حفظ اسراردر
معاشرت با دیگران، گاهی متوجه برخی نکات می شویم که آنان دوست ندارند برای
عموم افشا شود؛ اینجاست که «حفظ اسرار دیگران»، یک وظیفه اجتماعی خواهد
شد.امیرمؤمنان(ع) به امام
حسین(ع) می فرماید: و من هتک حجاب غیره انکشف عورات بیته (13)؛ هرکس پرده
آبروی دیگران را پاره کند، عیب های خانواده اش (نیز) برملا و آشکار می
گردد.از این کلام استفاده
می شود که افشای عیب های پنهانی دیگران، موجب آشکار شدن عیوب خانوادگی
انسان نیز می گردد و بین این دو، نوعی رابطه علت و معلول برقرار است.8- امر به معروف و نهی از منکرانسان
مؤمن نباید تنها به سلامت خویش خرسند باشد، بلکه می بایست نسبت به محیط
زندگی و جامعه خود احساس مسئولیت کند و با زشتی های آن مبارزه نماید و برای
زندگی معنوی و اخلاقی جامعه در تلاش باشد.حضرت
به فرزندش امام حسن(ع) می فرماید:و امر بالمعروف تکن من اهله و انکر
المنکر بلسانک و یدک (14)؛ به نیکی امر کن تا از اهل آن باشی و ناپسند را
با دست و زبان انکار (و جلوگیری) کن.
ذکر منابع در ادامه مطلب
1. فتح، 92.
2. تحف العقول ص1.9
3. همان، ص4.8
4. همان، ص87.
5. نهج البلاغه، صبحی صالح، ص793.
6.ر.ک. تحف العقول، ص08 و .81
.7 همان،ص88 و 9.8
8.همان، ص 3.8
.9منافقون/8.
10- تحف العقول، ص79.
11.همان، ص 88.
12.همان، ص 98.
13.همان، ص 48.
14.همان، ص 27